Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Tatkaar – krok podstawowy

Tatkaar

Tatkaar – krok podstawowy

„Kiedy masz świetny nastrój – tup tatkar

Gdy jest Ci źle – tup tatkar”

stare, mądre powiedzenie kathakowców 🙂

Co to jest tatkaar?

To podstawowy rytm wytupywany bosymi stopami podkreślajacy rytm danej taali (cyklu melodii).

Jest to stały element rozgrzewki, która rozwija koordynację ruchową i poczucie rytmu.

Delikatne wibracje podczas tupania pozwalają na oczyszczanie ciała z toksyn, a mózg skupiony na trzymaniu rytmu odpoczywa od balastu zbędnych myśli :).

Wzmacnia mięśnie nóg i stóp oraz kręgosłupa i przygotowuje ciało do tańca.

Stań w pozycji podstawowej. Trzymaj balans na środku. Podnieś nie za wysoko prawą stopę (poprzez zgięcie nogi w kolanie i skierowanie w tył i lekko do góry) i tupnij dość mocno o podłogę. Następnie zrób to samo lewą stopą.

Wzór tupania tatkar:

Prawa, Lewa, Prawa, Lewa

Lewa, Prawa, Lewa, Prawa

Sylaby rytmiczne, którym odpowiadają tupnięcia:

Ta Thei Thei Tat

A Thei Thei Tat

Przód stopy powinien być rozluźniony, aby wydać „plaskający dźwięk”.

Przód stopy unosi się nieco wyżej niż pięta.

W ziemię tupiemy wyraźnie, mocno, ale z szcunkiem do Matki Ziemi. Tupanie ma służyć wydaniu dźwięku stopą, a nie wyładowaniu agresji.

Kolana są rozluźnione,ale pozostań w pozycji wyprostowanej, kolano wraca do wyprostu po tupnięciu.

Ćwiczenia wspomagające rozluźnienie stopy i szybkość „klepania stopą”

Stań mocno na obu stopach, podnieś tylko prawą nogę i rytmicznie opuszczaj ją starając się wydać dźwięk podeszwą stopy. Klepnij 8 razy, zmień stronę na lewą i klepnij lewą stopą 8 razy.

Ćwiczenie powtórz 4 razy.

Następnie klep jedną nogą i następnie drugą 4 razy po jednej stronie. Powtórz 8 razy

I zmniejsz liczbę klepnięć do 2 na jedną stronę. Powtórz 16 razy.

Ćwiczenie wspomagające poczucie rytmu:

Na zmianę klepnij nogą i klaśnij w dłonie. Powtórz 8 razy na prawą nogę i 8 na lewą.

Natępnie 4 razy na każdą stronę.

I po dwa razy.

Wyklaskiwanie taali. Czyli klaskanie na każdy bit w melodii z jednoczesnym tupaniem tatkaar.

Klaszcz w dłonie w stałym tempie, zgodnie z bitami w melodii.

W pierwszym tempie tup stopami co drugie klaśnięcie (pamiętaj, aby zachować wzór tupania:

P,L,P,L L,P,L,P)

czyli:

P+Klap, klap,L+klap, klap, P+klap, klap, L+klap,

L+klap, klap, P+klap, klap, L+klap, klap, P+klap

w drugim tempie tup na każde klaśnięcie dłoni

P+klap, L+klap, P+klap, L+klap

L+klap, P+klap, L+klap, P+klap

powtórz x2

w trzecim tempie tup dwa razy na każde klaśnięcie dłoni

P+klap, L, P+klap, L

L+klap, P, L+klap, P

powtórz x8

Uwielbiam to ćwiczenie, świetnie działa na koncentrację!

Podziel się opinią lub zadaj dodatkowe pytanie.

%d bloggers like this: