Heel tatkar
To nic innego niż kolejny krok podstawowy. Wzór ten sam co w tatkar basic, tylko, że rytm akcentuje się piętami. Stąd nazwa 😉 – Heel (ang. pięta) tatkar.
Tego rodzaju tupania używa się na ogół w szybkim tempie.
Piętami nie uderzamy zbyt mocno o podłogę, a tylko tyle, aby dzwonki gungroo, wokół naszych kostek wydały dźwięk.
W szybkim tempie wibracje od stóp dochądzą aż do policzków, powodując ich delikatne drżenie.
Jest to świetne ćwiczenie również kondycyjne, pozytywnie działa na dokrwienie nóg.
Jeśli ćwiczymy w dzonkach umysł się uspokaja, a humor poprawia pod wpływem delikatnego, szumiącego jak strumień, dźwięku gungroo.
Wzór tupania:
1-4 P cała płasko, Lewa pięta (przód stopy pozostaje na ziemi), Prawa pięta (przód stopy pozostaje na ziemi), Lewa pięta (przód stopy zadarty do góry)
5-8 Lewa cała płasko, Prawa pięta (przód stopy pozostaje na ziemi), Lewa pięta (przód stopy pozostaje na ziemi), Prawa pięta (przód stopy zadarty do góry)
Sylaby rytmiczne towarzyszące heel tatkar:
Ta Thei Thei Tat
A Thei Thei Tat
a także:
Tig Dha Dig Dig
Tig Dha Dig Dig
Ćwiczenia tatkar, usprawniające pracę stóp:
- tup tylko płaskimi stopami
- tup tylko przodem stopy (pięta zostaje na podłodze), tak aby wydać dźwięk
- tup samymi piętami, jakby ubijając piętami ziemię (przód stopy zostaje na podłodze)
- Heel tatkar
Powtarzaj w różnych tempach.
!kolana powinny wracać do pozycji wyprostowanej! nie tupiemy na póługiętych kolanach, tylko bardziej z kostki stopy (czyjemy jak pracuje mięsień piszczelowy oraz achilles).
[embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=j2OK2FqbeZU[/embedyt]
Heel tatkar ćwiczy się łącząc z ruchami podstawowymi rąk. Występuje też bardzo często w choreografiach oraz jest niedzownym krokiem we wszystkich formach technicznych tańca kathak. Szczególnie w tihaiach oraz tucrach.