Projekt Natya-Raaga, muzyka i taniec mistycznych Indii.
Michał Rudaś (vocal), Tomasz „Ragaboy” Osiecki (sitar, dilruba) i Piotr Malec (tabla) oraz Magdalena Niernsee (taniec kathak) prezentują klasyczną i mistyczną muzykę Indii, ilustrowaną tańcem. Artyści otrzymali profesjonalne wyszkształcenie pod okiem indyjskich mistrzów, a także posiadają wieloletnie doświadczenie sceniczne w naszej strefie kulturowej. Dzięki temu tworzą barwne widowisko w przystępny sposób ukazujące oryginalną sztukę Indii.
Projekt modyfikujemy względem potrzeb publiczności (dla dorosłych, dla starszych dzieci lub dla seniorów lub na specjalne okazje typu wesela w stylu indyjskim, hinduskie święta) oraz warunków scenicznych.
Czas trwania koncertu: od 30min do 1,5h.
Kontakt do zamówień: Magda Niernsee magda.niernsee@gmail.com, tel. 508 138 537
1. Muzyka dla oczyszczenia duszy
Podczas koncertu muzycy przenoszą słuchaczy w mistyczny świat indyjskich rag, rozbrzmiewających dźwiękami tajemniczego sitaru, melancholijnej dilruby oraz dynamicznej i śpiewnej tabli. Muzyka ta pozwala oczyścić umysł i duszę oraz przynieść ukojenie tak potrzebne w dzisiejszym zagonionym i pełnym stresu świecie. Obrazu dopełnia taniec, ilustrujący gestem i ruchem poezję pieśni oraz podkreślający rytmy dźwiękiem dzwonków owiniętych wokół kostek tancerki. Różnorodność choreografii i kostiumów tworzy filozoficzną podróż pomiędzy barwnym światem tradycyjnych Indii, a współczesnym minimalizmem.
Usłyszymy utwory takie jak raaga, tarana, ghazal, thumri.
2. Suficki świat jedności
Artyści prowadzą widza poprzez świat sufizmu rozumianego jako „jedność”.
Koncert zaczyna się kompozycją w stylu klasycznego indyjskiego tańca Kathak, którym tancerka interpretuje poezję indyjskiego mistyka – Rumiego. Następnie prezentowane są liryczne utwory Quawalli, druga część to żywiołowe pieśni z repertuaru m.in Nusrata Ali Khana, m.in. Maast Kalandar czy Allahoo.
Na zakończenie – niezwykle widowiskowy pokaz wirowania w specjalnej spódnicy tanoura.
Koncert dedykowany polskiej publiczności
Prezentując klasyczną sztukę muzyki i tańca w Polsce, artyści łączą oryginalne brzmienia i formy, przekazane im przez indyjskich mistrzów podczas długich lat nauki, jednocześnie czerpiąc z wieloletniego doświadczenia scenicznego w naszej strefie kulturowej. Koncert wzbogacony jest o opowieść o filozofii stojącej za zasadami komponowania form technicznych w tańcu kathak, o kulturze Indii, o powiązaniach sztuki z naturą i medytacją. Niektóre utwory są w języku polskim, przed innymi słowa oryginalnej pieśni tłumaczone są słowem i gestem przed jej wykonaniem.
Indyjski taniec kathak to jedna z najbardziej kompleksowych technik tanecznych na świecie.
Taniec Kathak, jest jednym z ośmiu klasycznych (tj, określonych ścisłym kanonem) tańców Indii. Narodził się w świątyniach, ale rozkwitł za czasów panowania muzułmańskiej dynastii Mughal. Posiada wyraźne wpływy tańców perskich. Choreografie przekazują zarówno tematy mitologii indyjskiej, jak mogą ilustrować poezję sufich, czy abstrakcyjne pojęcia.
W części technicznej charakterystyczne dla tej formy tańca są serie bardzo szybkich obrotów, wytupywanie stopami skomplikowanych wzorów rytmicznych osadzonych w cyklu tali oraz dbałość o ornamentykę każdego ruchu ciała.
Część narracyjna to ilustracja tekstu za pomocą mudr – gestów dłoni i abhinayi- mimiki twarzy. Współczesne pokazy tego tańca przybierają różnorodne formy – od stylizacji na XIX wieczny dwór muzułmański, poprzez medytacyjne przedstawienia odnoszące się do filozofii i religii, aż do współczesnych spektakli tańca komentujących aktualne tematy społeczne.
Artyści:
Magdalena Niernsee
Absolwentka Wyższej Szkoły Tańca Kathak – Kathak Kendra w New Delhi (stypendystka Rządu Indyjskiego w latach 2009-2013). Wychowanka słynnego Pt. Jai Kishan Maharaj – mistrza stylu Lucknow.
Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 roku. Zaczynała od bharatanatyam i półklasycznego Bollywood, jednak to taniec kathak stał się jej największą pasją zgłębianą od 2006 roku. Była jedną z pierwszych osób promujących taniec indyjski w Polsce. Obecnie występuje podczas indywidualnych i grupowych pokazów oraz koncertów muzyki indyjskiej. Organizuje wykłady na temat kultury i codzienności Indii. Dzieli się z polską publicznością nie tylko sztuką tańca, ale też doświadczeniem, przemyśleniami i wiedzą zdobytą podczas codziennego życia i tańca w Indiach.
Prowadzi stałe zajęcia i warsztaty z tańca Kathak oraz półklasycznego Bollywood. Regularnie podróżuje do Indii.
Spektakle; “Nayika-oblicza kobiecości” (2014), “India katha” (2014),“Wędrówki Duende”(2015). Projekty artystyczne dla dzieci „Kathak-wirujące słowa” oraz „Dziecięce Ogrody Muzyczne – Indie”. Występuje na scenach teatralnych, festiwalowych oraz w programach telewizyjnych. Współpracowała z Masalą Sound System, zespołem Indialucia, a obecnie z Healing Incantation i wokalistą Michałem Rudasiem. Od 2018 roku współtworzy projekt „Natya-Raaga” .
Michał Rudaś
– wokalista znany szerokiej publiczności telewizyjnej z programów tj. jak: „Jaka to melodia” (2004-2009), „Taniec z gwiazdami” – wokalista Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia (2005-2017), The Voice of Poland (ćwierćfinalista 4 edycji), Twoja Twarz Brzmi Znajomo (finalista 6 edycji). W 2018 roku brał udział w indyjskim talent show „Dil Hai Hindustani 2”, dochodząc do półfinałów i zyskując ogromna popularność pośród indyjskiej publiczności.
Zafascynowany kulturą Indii, podczas swoich wielu podróży do tego kraju pobierał nauki klasycznego śpiewu indyjskiego u wykładowcy Sanskrit University of Varanasi Anupa Misry.
Ma na koncie 4 albumy, w tym 3 głęboko inspirowane muzyką indyjską: solowe „Shuruvath”(2009) i „Changing”(2013) oraz „Mystic India”(2017) – nagrany wraz z zespołem Healing Incantation. Artysta nominowany był do Fryderyka i Superjedynki za pierwszy album.
Tomasz „Ragaboy” Osiecki (sitar, dilruba)
– współpracował z: Hey, Kayah, Anią Rusowicz, Michałem Rudasiem T.Love, Sorry Boys, Haliną Młynkovą, Anną Jurksztowicz, Lari Lu, Pawbeats, komponował też dla Meli Koteluk. Na stałe jako gitarzysta związany jest z zespołem ISLE OF LOVE. Gry na sitarze uczy się m.in. u Alokescha Chandry (ucznia Pandita Raviego Shankara). Ma na koncie solową producencką płytę „Golden Sitar Star” oraz 2 albumy jako Healing Incantation, z których ostatni pt. „Mystic India” nagrany razem z wokalistą Michałem Rudasiem.
Piotr Malec – tabla
-multiinstrumentalista perkusyjny, specjalizujący się w grze na tabli. Gra również na takich instrumentach jak: cajon, darabuka, djembe oraz bębny obręczowe oraz na innych instrumentach indyjskich: mridangam, khanjira oraz dholak. Kształcił się u znanych polskich i indyjskich nauczycieli jak Jerzy Pomianowski, Ghiridar Udupa, Prosenjit Poddar oraz w Indiach, Bangalore u Udaya Rajkarpoor i w Nagpur u Sandesha Popatkar. Koncertował licznie w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Izrael, Indie, Brazylia, Kolumbia, Argentyna) z Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty, Michałem Czachowskim, Marią Pomianowską. Gościnnie wziął udział w nagraniu płyty ‘Indian Impressions’ Amit L Chakraborty & Lucyan.
Ważniejsze koncerty:
Premiera projektu „Natya -Raaga” miała miejsce w Muzeum Azji i Pacyfiku w 2018 roku.
Od tego czasu artyści wystąpili razem m.in;
- na New York Kathak Festival, Homestages, koncert online, 2022
- Sufi koncert, Muzeum Azji i Pacyfiku, 2021
- podczas Festiwalu „Szalone Dni Muzyki” 2019, w Teatrze Wielkim w Warszawie
- w Filharmonii Warszawskiej i Łódzkiej (projekt „Bajki Indii dla dzieci ilutrowane tańcem i muzyką”), 2018
- w Służewskim Domu Kultury, Warszawa 2018
- w Pałacu pod Blachą, Zamek Królewski w Warszawie, 2019
- na Wieczorze Kultury Indyjskiej w Domu Kultury Stare Babice, 2019
- Koncerty muzyki indyjskiej w ich wykonaniu wzbogacają obchody święta Diwali oraz Holi organizowane przez Indian International Foundation
Galeria