Dla aktorów Kathak jest doskonałym narzędziem na polu wyrażania uczuć i opowiadania bez słów. Na bazie mimiki i gestów dłoni buduje historię. Sztuka Abhinayi (czyli ekspresji za pomocą mudr ? gestów dłoni, mimiki, charakteryzacji i umiejętności budowania emocji odbieranych przez widza) pozwala na stworzenie atmosfery i przekaz historii bez użycia dialogu. Jest to stymulujące dla wyobraźni aktora oraz wspomaga pracę nad mimiką.
Dla muzyków natomiast spotkanie z techniką Kathaku jest wyzwaniem w obrębie umiejętności trzymania tempa, poruszania się w obrębie rytmu i tworzenia nastroju melodii. Muzyka do Kathaku opiera się na różnych taalach czyli cyklach rytmicznych. Najczęściej spotykana jest tintaal, czyli cykl złożony z 16 bitów, następnie japtal z 10-ciu i dhamar z 14-stu. Tańczy się również do bardziej skomplikowanych taal, np z 11, 13, 17-stu bitów. Kompozycje złożone z sylab, tworzą ściśle matematyczny wzór , co powoduje, że nawet recytacja bol ? paranth, stanowi wyzwanie tak dla tancerzy, jak i dla muzyków.
Do tańca akompaniuje śpiew oraz takie instrumenty jak tabla/pakhawaj, veena/sarangi, czasem dodatkowo sitar i flet bansuri.