Tempo – layah


Tempo – layah.

Umiejętność szybkiego rozpoznania tempa, które może narastać jednostajnie (np początkowo wolne tempo –vilambeet– może mieć wartość 60BPM, a na końcu dojść do 80 lub nawet 90 BPM) jest kluczową dla tancerzy, którzy występują do muzyki na żywo. Zarówno tancerz, jak i muzycy muszą umieć „trzymać stałe layah”, czyli utrzymywać tempo. Layah powinno być niezmienne, niezależnie od szybkości form, które w nie wpisujemy.

Można je porównać do pulsowania serca lub rytmu zycia, które ppowinno byc niezachwiane niezależnie od wydarzeń i emocji jakie ogarniają człowieka.

 

W muzyce hindustani wyróżnia się trzy tempa:

Vilambeet laya (wolne)

Madhya laya (średnie)

Drut laya (szybkie)

Posłuchaj nagrania tintal theka w trzech tempach (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Vilambeet laya, jest to tempo, w którym na jeden bit – matrę przypada jedna sylaba podstawowego wzoru rytmicznego – theki

Czyli np vilambeet laya w Tintali (16 matr, czyli 16 bitów) :

x (sam) Dha

2- Dhin

3- Dhin

4 -Dha

5 (tali)- Dha

6- Dhin

7- Dhin

8- Dha

o (khali) -Ta

10- Tin

11 -Tin

12 -Ta

13 (tali) -Dha

14- Dhin

15 -Dhin

16 -Dha

posłuchaj nagrania tintaal vilambeet theka (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Madhya laya – średnie tempo, na jedną matrę przypadają dwie sylaby (w jednym avartanie podstawowy zestaw sylab będzie dwukrotny):

x- dha dhin

2 ? dhin dha

3- dha dhin

4- dhin dha

5(tali)- ta tin

6- tin ta

7- dha dhin

8- dhin dha

0 (khali)- dha dhin

10- dhin dha

11- dha dhin

12- dhin dha

13 (tali)- ta tin

14- tin ta

15- dha dhin

16- dhin dha

x (sam)-dha

posłuchaj nagrania  tintal theka madhya layah (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Drut laya -szybkie tempo, gdzie na jedna matrę przypadają 4 sylaby podstawowe:

x- dha dhin dhin dha

2- dha dhin dhin dha

3- ta tin tin ta

4- dha dhin dhin dha

5 (tali)- dha dhin dhin dha

6- dha dhin dhin dha

7- ta tin tin ta

8- dha dhin dhin dha

0- (khali)dha dhin dhin dha

10- dha dhin dhin dha

11- ta tin tin ta

12- dha dhin dhin dha

13 (tali) dha dhin dhin dha

14- dha dhin dhin dha

15- ta tin tin ta

16- dha dhin dhin dha

x (sam)- dha

posłuchaj nagrania tintal theka drut layah (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Każde z tych temp ma swoja charkterystyke i wpisuje się w nie inne rodzaje form. Wolny vilambeet pozwala na ukazanie niuansów ruchów, subtelności, ma charakter nieraz medytacyjny lub wysoce ozdobny.

Madhya, to formy pośrednie.

Drut – to miejsce na popisy szybkości ruchu i zagęszczenie dźwięków.

 

 

Podziel się opinią lub zadaj dodatkowe pytanie.