Tempo – layah


W muzyce hindustani wyróżnia się trzy tempa:

Vilambeet laya (wolne)

Madhya laya (średnie)

Drut laya (szybkie)

Posłuchaj nagrania tintal theka w trzech tempach (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Vilambeet laya, jest to tempo, w którym na jeden bit – matrę przypada jedna sylaba podstawowego wzoru rytmicznego – theki [maxbutton id=”3″]

Czyli np vilambeet laya w Tintali :

x (sam) Dha

2- Dhin

3- Dhin

4 -Dha

5 (tali)- Dha

6- Dhin

7- Dhin

8- Dha

o (khali) -Ta

10- Tin

11 -Tin

12 -Ta

13 (tali) -Dha

14- Dhin

15 -Dhin

16 -Dha

posłuchaj nagrania tintaal vilambeet theka (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Madhya laya – średnie tempo, na jedną matrę przypadają dwie sylaby (w jednym avartanie podstawowy zestaw sylab będzie dwukrotny):

x- dha dhin

2 ? dhin dha

3- dha dhin

4- dhin dha

5(tali)- ta tin

6- tin ta

7- dha dhin

8- dhin dha

0 (khali)- dha dhin

10 ? dhin dha

11- dha dhin

12- dhin dha

13 (tali)- ta tin

14- tin ta

15- dha dhin

16- dhin dha

x (sam)-dha

posłuchaj nagrania  tintal theka madhya layah (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

 

Drut laya ? szybkie tempo, gdzie na jedna matrę przypadają 4 sylaby podstawowe:

x- dha dhin dhin dha

2- dha dhin dhin dha

3- ta tin tin ta

4- dha dhin dhin dha

5 (tali)- dha dhin dhin dha

6- dha dhin dhin dha

7- ta tin tin ta

8- dha dhin dhin dha

0- (khali)dha dhin dhin dha

10- dha dhin dhin dha

11- ta tin tin ta

12- dha dhin dhin dha

13 (tali) dha dhin dhin dha

14- dha dhin dhin dha

15- ta tin tin ta

16- dha dhin dhin dha

x (sam)- dha

posłuchaj nagrania tintal theka drut layah (kliknij na link, aby odtworzyć  muzykę)

Podziel się opinią lub zadaj dodatkowe pytanie.