Koncert muzyki indyjskiej

natya_raaga_project

Projekt Natya-Raaga, muzyka i taniec mistycznych Indii.

 

 

Koncert muzyki indyjskiej ilustrowany tańcem powstał w wyniku spotkania Michała Rudasia (vocal), Tomasza „Ragaboy” Osieckiego (sitar, dilruba), Piotra Malca (tabla) oraz Magdaleny Niernsee (taniec kathak). Artyści połączyli siły oraz fascynacje klasyczną muzyką i tańcem indyjskim, by przybliżyć tę piękną kulturę polskiej publiczności.

 

 

Projekt modyfikujemy względem potrzeb publiczności (dla dorosłych, dla starszych dzieci lub dla seniorów lub na specjalne okazje typu wesela w stylu indyjskim, hinduskie święta) oraz warunków scenicznych.

Czas trwania koncertu: od 30min do 1,5h.

Kontakt do zamówień: Magda Niernsee magda.niernsee@gmail.com, tel. 508 138 537

 

 

kathak-live-musicMuzyka dla oczyszczenia duszy

Podczas koncertu muzycy przenoszą słuchaczy w mistyczny świat indyjskich rag, rozbrzmiewających dźwiękami tajemniczego sitaru, melancholijnej dilruby oraz dynamicznej i śpiewnej tabli. Muzyka ta pozwala oczyścić umysł i duszę oraz przynieść ukojenie tak potrzebne w dzisiejszym zagonionym i pełnym stresu świecie.

 

 

kathak-contemporary-niernseeOpowieść o miłości zaklęta w taneczne gesty

Obrazu dopełnia taniec Magdy Niernsee ilustrujący gestem i ruchem poezję pieśni oraz podkreślający rytmy dźwiękiem dzwonków owiniętych wokół kostek tancerki. Różnorodność choreografii i kostiumów tworzy filozoficzną podróż pomiędzy barwnym światem tradycyjnych Indii, a współczesnym minimalizmem.

 

 

 

michael-rudas-indian-musicKoncert muzyki indyjskiej dedykowany polskiej publiczności

Prezentując klasyczną sztukę muzyki i tańca w Polsce, artyści  łączą oryginalne brzmienia i formy, przekazane im przez indyjskich mistrzów podczas długich lat nauki, jednocześnie czerpiąc z wieloletniego doświadczenia scenicznego w naszej strefie kulturowej. Koncert wzbogacony jest o opowieść o filozofii stojącej za zasadami komponowania form technicznych w tańcu kathak, o kulturze Indii, o powiązaniach sztuki z naturą i medytacją. Niektóre utwory są w języku polskim, przed innymi słowa oryginalnej pieśni tłumaczone są słowem i gestem przed jej wykonaniem.

 

 

kathak-danceIndyjski taniec kathak to jedna z najbardziej kompleksowych technik tanecznych  na świecie.

Taniec Kathak, jest jednym z ośmiu klasycznych (tj, określonych ścisłym kanonem) tańców Indii. Narodził się w świątyniach, ale rozkwitł za czasów panowania muzułmańskiej dynastii Mughal. Posiada wyraźne wpływy tańców perskich. Choreografie przekazują zarówno tematy mitologii indyjskiej, jak mogą ilustrować poezję sufich, czy abstrakcyjne pojęcia.

W części technicznej charakterystyczne dla tej formy tańca są serie bardzo szybkich obrotów, wytupywanie stopami skomplikowanych wzorów rytmicznych osadzonych w cyklu tali oraz dbałość o ornamentykę każdego ruchu ciała.

Część narracyjna to ilustracja tekstu za pomocą mudr – gestów dłoni i abhinayi- mimiki twarzy. Współczesne pokazy tego tańca przybierają różnorodne formy – od stylizacji na XIX wieczny dwór muzułmański, poprzez medytacyjne przedstawienia odnoszące się do filozofii i religii, aż do współczesnych spektakli tańca komentujących aktualne tematy społeczne, czy do telewizyjnego show bicia rekordów szybkości obrotów.

Kathak prezentowany jest tradycyjnie w połączeniu z koncertem muzyki indyjskiej.

 

 

Artyści:

Magdalena Niernsee

kathak-dance-magda-niernseeAbsolwentka Wyższej Szkoły Tańca Kathak – Kathak Kendra w New Delhi (stypendystka Rządu Indyjskiego w latach 2009-2013). Wychowanka słynnego Pt. Jai Kishan Maharaj – mistrza stylu Lucknow.

Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 roku. Zaczynała od bharatanatyam i półklasycznego Bollywood, jednak to taniec kathak stał się jej największą pasją zgłębianą od 2006 roku. Była jedną z pierwszych osób promujących taniec indyjski w Polsce. Obecnie występuje podczas indywidualnych i grupowych pokazów oraz koncertów muzyki indyjskiej. Organizuje wykłady na temat kultury i codzienności Indii. Dzieli się z polską publicznością nie tylko sztuką tańca, ale też doświadczeniem, przemyśleniami i wiedzą zdobytą podczas codziennego życia i tańca w Indiach.

Prowadzi stałe zajęcia i warsztaty z tańca Kathak oraz półklasycznego Bollywood. Regularnie podróżuje do Indii.

Spektakle; “Nayika-oblicza kobiecości” (2014), “India katha” (2014),“Wędrówki Duende”(2015). Projekty artystyczne dla dzieci „Kathak-wirujące słowa” oraz „Dziecięce Ogrody Muzyczne – Indie”. Występuje na scenach teatralnych, festiwalowych oraz w programach telewizyjnych. Współpracowała z Masalą Sound System, zespołem Indialucia, a obecnie z Healing Incantation i wokalistą Michałem Rudasiem. Od 2018 roku tworzy projekt „Natya-Raaga” oraz prowadzi zespół Anarkali Dance Group.

 

Michał Rudaś

michael-rudas-hindustani-vocal– wokalista znany szerokiej publiczności telewizyjnej z programów tj. jak: „Jaka to melodia” (2004-2009), „Taniec z gwiazdami” – wokalista Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia (2005-2017), The Voice of Poland (ćwierćfinalista 4 edycji), Twoja Twarz Brzmi Znajomo (finalista 6 edycji). W 2018 roku brał udział w indyjskim talent show „Dil Hai Hindustani 2”, dochodząc do półfinałów i zyskując ogromna popularność pośród indyjskiej publiczności.
Zafascynowany kulturą Indii, podczas swoich wielu podróży do tego kraju pobierał nauki klasycznego śpiewu indyjskiego u wykładowcy Sanskrit University of Varanasi Anupa Misry.
Ma na koncie 4 albumy, w tym 3 głęboko inspirowane muzyką indyjską: solowe „Shuruvath”(2009) i „Changing”(2013) oraz „Mystic India”(2017) – nagrany wraz z zespołem Healing Incantation. Artysta nominowany był do Fryderyka i Superjedynki za pierwszy album.

 

Tomasz „Ragaboy” Osiecki (sitar, dilruba)

sitar_ragaboy– współpracował z: Hey, Kayah, Anią Rusowicz, Michałem Rudasiem T.Love, Sorry Boys, Haliną Młynkovą, Anną Jurksztowicz, Lari Lu, Pawbeats, komponował też dla Meli Koteluk. Na stałe jako gitarzysta związany jest z zespołem ISLE OF LOVE. Gry na sitarze uczy się m.in. u Alokescha Chandry (ucznia Pandita Raviego Shankara). Ma na koncie solową producencką płytę „Golden Sitar Star” oraz 2 albumy jako Healing Incantation, z których ostatni pt. „Mystic India” nagrany razem z wokalistą Michałem Rudasiem.

 

 

 

Piotr Malec – tabla

tabla_malec-multiinstrumentalista perkusyjny, specjalizujący się w grze na tabli. Gra również na takich instrumentach jak: cajon, darabuka, djembe oraz bębny obręczowe oraz na innych instrumentach indyjskich: mridangam, khanjira oraz dholak. Kształcił się u znanych polskich i indyjskich nauczycieli jak Jerzy Pomianowski, Ghiridar Udupa, Prosenjit Poddar oraz w Indiach, Bangalore u Udaya Rajkarpoor i w Nagpur u Sandesha Popatkar. Koncertował licznie w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Izrael, Indie, Brazylia, Kolumbia, Argentyna) z Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty, Michałem Czachowskim, Marią Pomianowską. Gościnnie wziął udział w nagraniu płyty ‘Indian Impressions’ Amit L Chakraborty & Lucyan.

 

 

 

 

natya-raaga-music

Ważniejsze koncerty:

Premiera projektu „Natya -Raaga” miała miejsce w Muzeum Azji i Pacyfiku w 2018 roku.

Od tego czasu artyści wystąpili razem m.in;

  • w Filharmonii Warszawskiej i Łódzkiej (projekt „Bajki Indii dla dzieci ilutrowane tańcem i muzyką”), 2018
  • w Służewskim Domu Kultury, Warszawa 2018
  • podczas Festiwalu „Szalone Dni Muzyki” 2019, w Teatrze Wielkim w Warszawie
  • w Pałacu pod Blachą, Zamek Królewski w Warszawie, 2019
  • na Wieczorze Kultury Indyjskiej w Domu Kultury Stare Babice, 2019
  • Koncerty muzyki indyjskiej w ich wykonaniu wzbogacają obchody święta Diwali oraz Holi

 

 

Galeria

 

 

 

 

 

 

 

Podziel się opinią lub zadaj dodatkowe pytanie.