Kolejny rok tanecznej indyjskiej masali z Magdaleną Niernsee: wytupywanie endorfin, rytmiczne wirowanie, tajemny język gestów, muzyczne medytacje i przede wszystkim – uśmiech! SUFI KATHAK, (NOWOŚĆ) – open level – ŚRODA godz. 18 30 – 20 BOLLYWOOD półklasyczny – poziom 1+ – ŚRODA godz. 20 – 21 30 klasyczny KATHAK – […]

Taniec indyjski – grafik zajęć 2015/2016.


BOLLYWOOD semiclassical – choreographed to the music of the great Indian cinema production, incorporating elements of classical Kathak dance (choreography from movies such as Devdas, Umrao Jaan). Classes in addition to the choreography, including the base of the Kathak dance, spins, hand gestures (mudras) and facial expressions. Group continuing, they […]

BOLLYWOOD semiclassical


SUFI Kathak (NEW) – choreographies based on the basics of classical Kathak dance inspired by Sufi meditation. The classes are based on simple elements, repeated intently to the constant rhythm of the music, learning spins technic and expression through gestures and poses. Choreographies maintained in the modern, minimalist style, emphasizing […]

SUFI Kathak – meditation in motion



kathak-lekcje
Classical indian KATHAK – a court dance from from North India. Initially associated with Hindu temples, has been influenced by Persian and developed in the courts of the Mughal dynasty. To this day, combines themes from Indian mythology with finesse movements expressing abstract concepts. It is characterized by complex rhythms, quick […]

Indian classical dance – Kathak.


Spektakl „Nayika-oblicza kobiecości” „Nayika” znaczy „bohaterka”. To główna postać kobieca pojawiająca się w opowieściach przekazywanych w tańcu indyjskim. Mieści w sobie wszystkie właściwe kobiecej naturze pierwiastki, wartości, emocje. Właściwe także każdemu człowiekowi. Spektakl „Nayika. Trzy oblicza kobiecości” jest taneczną wypowiedzią – ilustracją i interpretacją tematu szeroko rozumianej kobiecości i zróżnicowanej […]

Spektakl „Nayika-oblicza kobiecości” – foto i video.


Interpretation of Salzedo’s intimate composition on harp through indian classical dance Kathak. Dialog between harpist and dancer expressing subtle nature of feelings and moods of the music. Extension of harpist?s hand gesture into dance movement and transformation of dancer’s footwork into melody.   Project by excellent harpist Małgorzata Milewska-Sundberg (Norway) and dancer Magdalena Niernsee (Poland).   […]

Harp and Kathak project



„For me, dance means steady rhythm of daily practise and happy celebration of performances. It is the way to communicate with others, to express myself”   Magdalena Niernsee presents Kathak and Kathak contemporary fusion. Graduated from renowned Kathak Kendra in New Delhi, discipline of famous Guru Pt. Jai Kishan Maharaj […]

Kathak dancer, Magdalena Niernsee


In India people believe, that in all human being are both male and female by nature. In this choreography dancers tried to express this idea. In contrast of two different dance styles they looking for united, balanced form of being one.         All indian dances has common […]

Kathak – Bharatanatyam fusion.


Fragmenty pokazu dyplomowego na scenie (arangetram) tańca Kathak. 20 minutowa prezentacja z muzyką na żywo, składała się  z Saraswati vandana, form w Japtalu (10 beats) oraz thumri „Kaheko meri ghar aie ho”. Całość skomponował Guru Pt. Jai Kishan Maharaj.         Państwowa Kathak Kendra (http://www.kathakkendra.org/) w New Delhi, czyli […]

Kathak arangetram Magdy Niernsee.



Tempo – layah. Umiejętność szybkiego rozpoznania tempa, które może narastać jednostajnie (np początkowo wolne tempo –vilambeet– może mieć wartość 60BPM, a na końcu dojść do 80 lub nawet 90 BPM) jest kluczową dla tancerzy, którzy występują do muzyki na żywo. Zarówno tancerz, jak i muzycy muszą umieć „trzymać stałe layah”, […]

Tempo – layah


LEH – puls tańca Tak jak nasze serce nadaje rytm dla organizmu, tak samo wszystko w przyrodzie ma swoje tempo, puls, a dźwięki i zdarzenia tworzą wokół niego melodię. Podobnie taniec i muzyka Indii opiera się na „leh„, czyli tempie – stałym „tykaniu” pojedyńczych bitów. Tempo-leh tworzy bazę  dla struktury rytmicznej. […]

Leh – puls tańca


kathak-dance
Kathak – klasyczny taniec indyjski z północy Indii.  Jego nazwa wywodzi sie od słowa katha czyli opowieść. Charakteryzuje się szybką pracą stóp, wytupujących rytmy grane przez instrumenty perkusyjne, wirtuozerskimi obrotami na pięcie, precyzyjnymi ruchami rąk i innowacyjnym użyciem bhav (wyrażania emocji za pomocą mimiki i gestów dłoni) w części lirycznej, opowiadającej. […]

KATHAK